Prace przy dużym, wartym 6.723.141 złotych projekcie „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej z obszaru Gminy Mirzec z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii”, rozpoczęły się w 2016 roku. Na kwotę 6.723.141 złotych składają się koszty dokumentacji projektowej, audytów energetycznych budynków, prac budowlanych, wynagrodzenia dla inspektorów nadzoru i managera projektu. Największa część kwoty – 6.202.846 złotych – to koszt prac budowlanych.
W 2017 roku Gmina Mirzec otrzymała na realizację projektu dofinansowanie w wysokości 3.248.991 złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Prace budowlane podzielono na dwa etapy. W 2018 roku termomodernizację przeszły cztery szkoły podstawowe: w Trębowcu (koszt 731.444 złotych), Tychowie Nowym (524.000 złotych), Osinach (721.748 złotych) oraz Małyszynie (1.194.850 złotych). W ramach robót budowlanych wykonano między innymi: docieplenie ścian zewnętrznych, wymieniono okna, drzwi zewnętrzne, wybudowano instalacje fotowoltaiczne, zmodernizowano centralne ogrzewanie i wymieniono piece. Na budynku szkoły w Małyszynie wymienione zostało także pokrycie dachowe.
W 2019 roku przyszedł czas na drugą część prac przy termomodernizacji. Prace przeprowadzono w szkołach podstawowych w Tychowie Starym, Jagodnem i Mircu oraz Urzędzie Gminy w Mircu.
W Szkole Podstawowej w Tychowie Starym prace za kwotę 873.300 złotych wykonało radomskie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo – Handlowego „Womax”. Pracownicy firmy między innymi ocieplili fundamenty budynku, wymienili wszystkie okna oraz drzwi zewnętrzne, wykonali opaskę wokół budynku, ocieplili strop nad nieogrzewanym poddaszem, ocieplili ściany styropianem i pokryli je tynkiem elewacyjnym. W szkole wymieniony został piec centralnego ogrzewania na gazowy oraz system centralnego ogrzewania. Na dachu zamontowano instalację fotowoltaiczną.
Podobny zakres prac wykonany został w budynku Szkoły Podstawowej w Jagodnem. Ocieplono fundamenty budynku, strop nad stropodachem oraz ściany, które zostały pokryte tynkiem elewacyjnym. Wokół budynku ułożono opaskę. Wymieniona została instalacja centralnego ogrzewania oraz zamontowana instalacja fotowoltaiczna na dachu. Prace przy szkole w Jagodnem wykonała za 693.804 złote radomska firma Topaz.
Zakres prac w budynku Szkoły Podstawowej w Mircu objął wymianę pieca na gazowy, wymianę systemu centralnego ogrzewania, ocieplenie ścian zewnętrznych i wykonanie elewacji, docieplenie fundamentów, wykonanie opaski wokół budynku oraz docieplenie stropu nad nieogrzewanym poddaszem. Na dachu budynku została zamontowana instalacja fotowoltaiczna.
Mniejszy zakres miały prace termomodernizacyjne przeprowadzone w Urzędzie Gminy. Ocieplono ściany budynku, a na dachu budynku zamontowano instalację fotowoltaiczną. Prace w budynkach Szkoły Podstawowej w Mircu i Urzędu Gminy kosztowały 1.463.700 złotych. Wykonało je Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Arkada Dela z Radomia.
Dzięki realizacji projektu wszystkie budynki szkół w gminie nie tylko estetycznie wyglądają. Jest w nich cieplej, koszty bieżącej eksploatacji zmniejszyły się dzięki zastosowaniu alternatywnych źródeł energii.
Zadanie „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej z obszaru gminy Mirzec z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii” jest dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020 w ramach działania 3.3. „Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym”. Gmina Mirzec otrzymała na ten cel 3.248.991,25 złotego.
Wójt gminy Mirzec
Mirosław Seweryn wojt@mirzec.pl
Sekretarz gminy
Marta Ziomek tel. (041) 27 67 173 sekretarz@mirzec.pl
Przewodniczący Rady Gminy w Mircu
Jan Zawisza
Wiceprzewodnicząca Rady Gminy
Agnieszka Idzik-Napiórkowska
Skarbnik gminy
Wanda Węgrzyn tel. (041) 27 67 174 skarbnik@mirzec.pl