Przedstawiamy najważniejsze dane dotyczące przebiegu realizacji programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Mirzec w 2017r.
Realizacja gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest w 2017 roku obejmowała: demontaż i usunięcie 2625m2 azbestu z dziewięciu nieruchomości oraz usunięcie azbestu składowanego na pryzmie w ilości 20581m2- ze stu dwóch nieruchomości. Łącznie w 2017r. zostało usuniętych 23206m2 wyrobów zawierających azbest ze stu jedenastu nieruchomości, co stanowi 255,266Mg odpadów. Zadanie zrealizowało Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowo - Produkcyjne „Euro-Gaz” Sp. Jawna, zgodnie umową zawartą w dniu 10.04.2017r., w okresie od 12 kwietnia 2017r. do 31 sierpnia 2017r.
W celu pozyskania środków zewnętrznych na realizację programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Mirzec w 2017r., w dniu 24.04.2017r. wystąpiono z wnioskiem o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach (WFOŚiGW), który wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (NFOŚiGW) dotował realizację powyższego zadania.
Po zakwalifikowaniu wniosku w dniu 23 sierpnia 2017r. podpisana została umowa dotacji NR 356/2017 na usuwanie wyrobów zawierających azbest, pomiędzy gminą Mirzec a WFOŚiGW w Kielcach. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 84781,19zł. Udzielona łączna kwota dotacji to 72064,01zł, co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych zadania. Na powyższą kwotę dotacji składają się środki z:
WFOŚiGW w Kielcach w wysokości 29673,42zł, tj. - 35% kosztów kwalifikowanych zadania,
NFOŚiGW w Warszawie w wysokości 42390,59zł, tj. - 50% kosztów kwalifikowanych zadania.
Pozostała kwota realizacji zadania w wysokości 12717,18zł, to wkład własny gminy Mirzec.
Realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest w latach 2013- 2017
Rok |
Ilość zrealizowanych wniosków |
Powierzchnia usuniętego azbestu [m2] |
Masa usuniętego azbestu [Mg] |
Wkład gminy Mirzec [zł] |
Uzyskane dofinansowanie z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW [zł] |
Całkowity koszt realizacji zadania [zł] |
2013 |
41 |
8174,18 |
89,920 |
17151,46 |
27930,66 |
45082,12 |
2014 |
67 |
12799,68 |
140,796 |
7500,99 |
42505,57 |
50006,57 |
2015 |
84 |
17068,20 |
187,750 |
9804,06 |
55556,33 |
65360,39 |
2016 |
85 |
18599,00 |
204,149 |
10419,63 |
59044,57 |
69464,20 |
2017 |
111 |
23206,00 |
255,266 |
12717,18 |
72064,01 |
84781,19 |
Podkreślenia wymaga również fakt, iż gmina Mirzec jako jedna z niewielu gmin uzyskała dofinansowanie (w III naborze wniosków o udzielenie dofinansowania na realizację usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest) pomimo bardzo ograniczonych środków przeznaczonych na ten cel w WFOŚiGW w Kielcach.
Tekst: Łukasz Zaręba
Wójt gminy Mirzec
Mirosław Seweryn wojt@mirzec.pl
Sekretarz gminy
Marta Ziomek tel. (041) 27 67 173 sekretarz@mirzec.pl
Przewodniczący Rady Gminy w Mircu
Jan Zawisza
Wiceprzewodnicząca Rady Gminy
Agnieszka Idzik-Napiórkowska
Skarbnik gminy
Wanda Węgrzyn tel. (041) 27 67 174 skarbnik@mirzec.pl